contact home

U bevindt zich hier: Lesaanbod => Yoga

Yoga

Yoga is een eeuwenoude wetenschap, gericht op lichaam en geest.
In de lessen wordt gewerkt om de wisselwerking tussen lichaam en geest bewust te houden en in harmonie met elkaar te brengen. Dit doen we door middel van lichaams-, ademhalings-, ontspannings- en stilzitoefeningen.

AVGV biedt 2 verschillende vormen van YOGA; Dru Yoga en Hatha Yoga.


Dru Yoga

Je spieren, gewrichten en organen slaan bij stress (ook bij lichte stress) spanningen op die tot blokkades in je lichaam kunnen leiden. Dan kun je vermoeidheid, spanning, stijfheid of pijn ervaren.
Door het maken van vloeiende lichaamsbewegingen, waarop je de ademhaling afstemt, kun je lichamelijke ongemakken of energieblokkades geleidelijk opheffen. Je lichaam wordt sterk en soepel en je geest wordt rustig.
Dru yoga wordt wel de yoga van het hart genoemd. Oosterse bewegingsvormen en yoga komen hierin samen. Je brengt lichaam, geest en hart met elkaar in balans.
Je gebruikt oefeningenreeksen, handhoudingen (mudra’s), vloeiende en therapeutische houdingen, adembeheersing, concentratie, diepe ontspanning en meditatie.
Maar het belangrijkste is plezier in wat je doet.

Iedereen kan meedoen: jong en oud, ervaren en beginneling.
Francine Diephout is gediplomeerd Dru Yoga docent en geeft zes jaar les.


Hatha Yoga

Hatha yoga bestaat uit een systeem van oefeningen om beheersing te verkrijgen over de geest en vooral het lichaam. In het Westen is het vooral deze vorm van yoga die bekendheid heeft gekregen, waardoor men vaak hatha yoga bedoelt, wanneer men over yoga spreekt.

Hatha yoga is een fysieke yogavariant die voor het grootste deel bestaat uit de beoefening van lichaamshoudingen (asana's) en ademhalingstechnieken (pranayama). Hatha yoga bestaat voornamelijk uit niet-bewegende asana's. Meditatie is een voor yogi's een belangrijke afronding om de eenheid van lichaam en geest te voelen. Hatha yoga kent enkele series, waarvan de Zonnegroet de bekendste is.
In het Westen is hatha yoga vooral een populair middel om te onthaasten of stress te verminderen. Daarnaast wordt aan de technieken ook een gunstig effect toegeschreven op het zenuwstelsel, de klieren en andere belangrijke organen en treedt er in het algemeen een versoepeling van het lichaam op. Het doel van hatha yoga is in het Westen is daarom vooral het bevorderen van de gezondheid en het welbevinden.

VOOR DE LES

  • Draag kleding waarin je gemakkelijk kunt bewegen
  • Neem een vest en sokken mee tegen mogelijke afkoeling
  • Neem een grote handdoek mee om de yogamat mee te bedekken
  • Heb je een eigen yogamat, dan mag je die meenemen (hoeft niet)
  • Eet liever niet vlak voor de les
  • Zorg dat je voldoende water drinkt
  • Natuurlijk is tijdens de les je mobieltje uit.